Moordrecht, februari 2014 - U leest het goed: InfraSales; er is hier geen sprake van een typefout!

Sales in de Infra- en Bouwwereld. Bouwen aan je klantenrelaties in de bouwwereld was tot voor kort niet vanzelfsprekendheid.

De huidige bouwmarkt is aan het veranderen. Zo kwamen voor 10 jaar geleden de projecten als hapklare bestekken op de markt. Deze hapklare bestekken hadden alleen nog maar een prijs nodig! Was je de laagste aanbieder, dan maakte je een grote kans op de opdracht. Nu wordt er verwacht dat aannemers commercieel en klantgericht gaan nadenken.

Dat is nieuw voor de bouwwereld. Een sector waar men weet van "daden .... en geen woorden". Zo is het gestructureerd luisteren, inspelen op de behoefte van de klant en het afstemmen van je offerte een nieuwe (onbekende) wereld. De industriesector is al sinds de oorlog bekend met deze werkwijze: "Van productiegericht naar klantgericht produceren".

De bouw kan nog veel leren van deze sector door onder andere hun aanpak te observeren.

imago    Bijvoorbeeld, waar is de klant naar op zoek? Een Parkeergarage of een oplossing voor zijn parkeerproblemen in zijn stad?

Dat vraagt om een creatieve en innovatieve denkwijze. Een R&D afdeling bij een bouwonderneming is echter nog steeds niet gebruikelijk. Deze interessante ontwikkelingen kunnen nieuwe kansen betekenen voor de bouwwereld. Niet alleen onderscheidend in prijs zijn, maar ook over de vraag op welke wijze je kunt aansluiten op de behoeften van de klant. Tevens is hier nog een klik nodig in de beleving van de aangedragen oplossing(en). Presentatie, communicatie en imago krijgen een steeds belangrijkere rol in de bouwsector.