Moordrecht 3 december 2016 - Vanaf februari jl. verzorgt Henk van Kasbergen de opleiding Accountmanagement voor het NCOI. Met zijn expertise op het gebied van salesmanagement en accountmanagement in diverse sectoren biedt Henk van Kasbergen  een goede aansluiting aan studenten met een verschillende achtergrond.

Zijn passie voor accountmanagement is voortgekomen uit de overtuiging dat omzetverbetering mogelijk is door gerichte aandacht te schenken aan klanten.

Tijdens deze opleiding legt hij de nadruk op een gestructureerde aanpak van de invoering van accountmanagement en juist niet om alle werkwijzen direct op zijn kop te zetten: stap-voor-stap methodiek invoeren. Zie ook artikel Van Verkoper naar Key-accountmanager. Als docent begeleidt Henk Kasbergen de studenten in het maken van de verplichte module opdracht “Account Analyse”.

Onderdelen van deze de analyse zijn:

• Accountprofiel maken
    1. Algemene gegevens account
    2. Bedrijfsonderdelen van het account
    3. Producten en diensten account
    4. Doelstellingen account
    5. Activiteiten account
    6. Relatiematrix
  • Accountteam
    1. Leden accountteam: wie zijn er in uw organisatie bij dit account betrokken?
  • Accountanalyse
    1. Huidige diensten en producten welke u levert aan het account
    2. Omzet, kosten en marge hiervan
    3. Specifieke wensen klant tav uw dienstverlening
    4. Concurrentie situatie: van welke concurrenten heeft u bij dit account last en waarom.
    5. Inkoopproces bij klant: wat moet u doen om tot een order te komen
  • Conclusie: Beschrijf of het verstandig is om een intensieve zakelijke relatie aan te gaan met het account.

Doelgroep De studenten komen uit diverse sectoren zoals, industrie, bouw en de financiële sector. Het zijn (aankomend) accountmanagers die hun kennis en vaardigheden verder willen ontwikkelen voor het beheren van eigen accounts en het ondersteunen van het accountteam. De opleiding is ook geschikt voor ervaren accountmanagers die hun kennis en vaardigheden willen opfrissen.

Voorbereiding en studiebelasting Voor het bestuderen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten rekening gehouden worden met een studiebelasting van ca. 3 - 5 uur per week. Daarnaast krijgt de student toegang tot een speciaal voor deze opleiding ingerichte online leeromgeving, met aanvullende informatie, praktijkopdrachten en studietips.

Op de afbeelding hieronder is de openingssheet te zien van de les, die gegeven is in Utrecht.

Naamloos